Het belang van eenduidige communicatie voor groeiende MKB-ers

Eenduidige communicatie als aanjager van groei

Voor een ondernemer is het vaak een uitdaging om groei behapbaar te houden. Groeit het bedrijf wel zoals je dat voor ogen hebt? Zit iedereen nog wel op dezelfde golflengte? Streeft iedereen wel hetzelfde doel na? De boodschap ‘naar buiten’ staat los van wat mensen ‘binnen’ denken en voelen. Je verliest de controle. Met alle gevolgen van dien.

Scaling up

Verne Harnish (schrijver van Scaling Up, de groeiformule) geeft aan dat geen of gebrekkige communicatie vaak een obstakel is. Eenduidige, geloofwaardige en samenhangende communicatie is een essentiële aanjager. Daarbij moet de aard van de communicatie passen bij de ziel van het bedrijf. Het moet kloppen en werken, voor alle interne- en externe stakeholders.

Door de communicatieproblematiek in een snel groeiende onderneming te herkennen, te benoemen en verder te brengen, ben je beter in staat om communicatie in te zetten als aanjager. Zo kan de onderneming onbelemmerd verder groeien.

Je kerngedachte als vertrekpunt

Optimaal communiceren begint vanuit het oorspronkelijk gedachtegoed van de onderneming, het DNA. Want pas als je weet waar je vandaan komt, kun je goed bepalen waar je heen kunt gaan. We beginnen met de kern van het merk, de identiteit en de belofte. Waarom doen we wat we doen, wat drijft ons, wat verbindt ons? Wat is onze mentaliteit? Welke waarde voegen we toe?

Creatief communicatieconcept

Vanuit de kerngedachte ontwikkelen we een creatief communicatieconcept. Dit is een eenduidig basisidee/basisconcept dat richting geeft aan alle vormen van communicatie. Die geloofwaardig en altijd relevant is.

Van website tot salespresentatie, van LinkedIn post tot interne motivatie. Van brochure tot beeldbank, van ontvangst bij de receptie tot campagnemiddelen. Van nieuwe medewerkers tot new business. Alles is communicatie, communicatie is alles.

Meer weten? Neem contact op